Cursus mediteren -  voor mensen met rugklachten en tevens voor
hooggevoelige mensen die steeds maar overprikkeld raken

 

Cursus mediteren
(ook voor HSP ' ers )

Mogelijkheden :

Maandagavond 01-10-2018
begint de geheel nieuwe cursus. Bij minimaal 6 aanmeldingen gaat de lesavond door.

De cursus mediteren is een cursus van 10 lessen per blok. Je mag echter ook en losse les meemaken om eens te kijken of het iets voor jou is. Iedere maandagavond van 20.00 uur tot 22.30 uur is er een meditatieavond. Ook hier geldt weer: Bij een minimale deelname van 6 personen en maximaal 8 personen, gaan we van start. Zie voor de data   mijn Agenda

De kosten zijn € 85,00 voor 10 lessen of € 8,50 per les. Dit is inclusief begeleiding per mail + thee met iedere week iets lekkers daarbij. Zorg dat je een kwartier voor aanvang aanwezig bent. let op dat je niet aan de voordeur aanbelt: De ingang is achterom door de tuinpoort. Je loopt bij Marktstraat huisnummer 2 het pad op en loopt langs de garages helemaal naar achteren. Achteraan linksaf slaan en dan zie je een poort met ingang erop staan. daar zie je vanzelf waar je zijn moet.

 

Ik geef de meditatie cursus vooral voor mensen die graag zittend willen mediteren. Misschien vanwege rugklachten of gewoon omdat men dit prettiger vindt. Soms gebruik ik onze enorme tuin bij het mediteren en gaan we gewoon onder de sterrenhemel liggen mediteren, op moeder aarde zelf.


De cursus is bedoeld voor zowel mannen als vrouwen, maar in het geval dat er alleen vrouwen meedoen, dan doe ik dat blok alleen een specifieke training voor vrouwen (zie helemaal onder aan de tekst van dit deel. Deels is deze cursus opgebouwd geleide mediatie en deels uit de meditatietraining die ik leerde tijdens mijn opleiding als Chakratherapeute. Daarnaast ben ik momenteel bezig mijn eigen meditaties op YOU TUBE te zetten op mijn eigen YOU TUBE kanaal.

Hieronder volgt wat meer informatie over wat mediteren nu eigenlijk wel is.

Er zijn verschillende soorten van meditatie binnen diverse tradities. Meditatie is vooral bekend uit de Oosterse religieuze tradities, en met name uit het boeddhisme, waarin meditatie een essentiële methode is om de eigen geest te ontwikkelen. In het christendom is meditatie de beschouwing van een Bijbeltekst of een gebeurtenis uit het leven van Jezus. Sinds de Middeleeuwen wordt daarnaast als meditatie gezien de beschouwing van de natuur. In de 16e eeuw werd het doel van meditatie innerlijke organisatie, omgang met God, en toenemende dienstvaardigheid. Onder invloed van de Oosterse renaissance ontstond in de 20e eeuw hernieuwde belangstelling voor stilte, concentratie, en bewustzijnsverruiming.

Er kan onderscheid gemaakt worden in objectgerichte meditatie (contemplatie) en objectvrije meditatie. In mijn meditatie avonden maken we het niet moeilijk maar beginnen met rustig, liefdevol tot rust komen in jezelf. Wees welkom en meld je aan via de mail : dharmacentrum@gmail.com of telefonisch op 0620558935. Heb ik de voicemail aanstaan, spreek dan duidelijk je naam, boodschap en telefoonnummer in dan bel ik je z.s.m. terug.

 

Er zijn enorm veel voordelen aan meditatie. Kijk voor meer dan 100 voordelen eens hier https://www.nieuwetijdskind.com/voordelen-van-mediteren/

 

Objectgerichte meditatie

Objectgerichte meditatie is gericht op (de beschouwing van) een object of een figuur, bijvoorbeeld (een) god, een kaarsvlam, de ademhaling, of elementen uit de natuur.

Objectgerichte meditatie bestaat uit het richten van de aandacht op één punt. Na enige oefening wordt ontdekt dat de aandacht niet meer zo snel wordt afgeleid door impulsen van buitenaf. Dit wordt het éénpuntig maken van de aandacht genoemd. Na het éénpuntig worden van de aandacht is de bedoeling dat de aandacht geheel ontspant en dat objectvrije meditatie ontstaat. Dit wordt ook het terugkeren van de aandacht naar ‘de bron’ genoemd. Op dat moment vervalt het onderscheidt tussen ‘een object’ en ‘het geheel’: alles smelt samen tot Eén.

Objectgerichte meditatie wordt in het Westen ook wel Concentratie of Contemplatie genoemd. Bij contemplatie heeft men niet zozeer de bedoeling de geest te bevrijden, tenzij van irrelevantie, als wel zich te verenigen met het object. Vaak gaat deze vorm van meditatie met een vorm van devotie gepaard.

Als meditatie object-gericht is, is het evengoed de bedoeling om te komen tot een bewustzijnstoestand die vrij is van het object, wat de Ashtavakra Samhita bijvoorbeeld voorstaat. Vormen van zulke objectgerichte meditatievormen zijn bijvoorbeeld en transcendente meditatie, vipassana.

 

EEN UITNODIGING OM THUIS TE KOMEN IN JEZELF

Welke mens verlangt niet naar tijd voor zichzelf, zonder iets voor iemand te hoeven zijn? Om te rusten, ter herstellen, neer te strijken. Om alle gedachten bij te houden die de hele dag in en uit vliegen. Om haar gevoelens te scheiden van de wirwar van die van anderen. Om in contact met zichzelf te zijn, haar lichaam, haar ritme. Om haar eigen geest helder te krijgen. Om terug te gaan naar haar wezen.

Dit verlangen speelt regelmatig bij de vrouwen met wie ik werk. Als we echter over meditatie beginnen, krijgen we de volgende tegenwerpingen:

  1. Ik kan wel mediteren, maar ik heb geen tijd

  2. Ik kan niet stilzitten, laat staan in kleermakerszit, dat doet te veel pijn

  3. Mijn geest vrijmaken van gedachten? Ben je gek?

  4. Kalm zijn en van iedereen houden? Doe normaal! Ik kan het gegons in mijn hoofd niet stopzetten

  5. Ik heb de discipline niet.

  6. Meditatie moet toch goed voor je zijn? Het lijkt me zo droog en saai. Dan doe ik mezelf te kort.

 

Als we nu eens vertelden dat er helemaal geen vervelende regels zijn die opgevolgd moeten worden, dat meditatie niet meer is dan jezelf zijn? Als we nu eens vertelden dat je jezelf helemaal niet hoeft te veranderen om de vruchten van meditatie te plukken? Want daar gaat deze training over. De fantastische waarheid is dat je al weet hoe je moet mediteren. We geven je hier alleen maar toestemming om het te doen, en wel op jouw eigen manier. Als je voor gunstige omstandigheden zorgt, gebeurt meditatie spontaan. Hier spreken we over het scheppen van die omstandigheden voor uzelf.Meditatie geeft een rust die dieper is dan slaap, en is verfrissen en verjongend! Het is goed voor je gezondheid, laat je beter met stress omgaan en helpt je in harmonie met jouw wereld te leven. Honderden wetenschappelijke onderzoeken hebben de gunstige effecten in kaart gebracht. Deze ondervindt je echter pas ten volle als je een vrouwelijke manier bedenkt die vóór jouw leven werkt, niet ertegen.

 

Asherah van den Berg

www.lesoleill.nl

www.centrumdharma.nl